Sunday, February 20, 2011

perihal orang tua

Assalammualaikum semua,

entry kali ni serius sikit sbb cik ER nak cakap pasal perihal org tua
yg suke sgt jage tepi kaen org.mesti korang pon penah kena macam ni kan.
org tua yg xabes2 mengaibkan org. org tak buat dia cakap buat.
org buat baik dia anggap salah.
org yg sememangnye salah dia rasa baik kat pandangan mate dia
tahu lah pakcik makcik tu dah tua. mate kurang nampak tapi xkan lah 
benda yg terang2 salah buat2 xnampak kot. 

xpaham lah dengan org yg macam tu. sibuk memerhati and mengata anak org
tapi anak sendiri yg lagi teruk
dia bukannye tuhan nak menilai org baik atau buruk.
semua manusia pon sama. mesti ade buat kesalahan.
tapi pade dia. dia rase dia cukup sempurna dan cukup baek
xsilap saye dia mase muda pon teruk jugak.
cume mase dah tua ni je dia taubat sikit kot.
tapi tu pon rasenye xiklas. sbb hati busuk tu still nampak lagi
walaupon atas kepala berkopiah dan sorang lagi bertudung litup.
xguna lah kalau berkopiah tak tinggal tapi hati busuk.
cukuplah mengakui diri tu haji and hajah.
tapi pada hakikatnye bila tah anda pegi haji.
jadi xpayah lah nak berlagak baik. padahal anda sendiri dah menipu org.

tahu lah dia lebih tua dari kita yg muda ni.
tapi xsemestinye dia boleh mengaibkan kite
pakcik macik ingat sikit anda pon ade anak dara dan anak bujang.
xmustahil ape yg anda ckp pasal kami. boleh jadi dekat anak anda balik. 
yg kononnye "baik cantik, ensem dan berpelajaran tu". cukup2 lah tu buang duit.
awk tu dah lah susah. xpayah lah nak berlagak macam banyak duit. kita sama je. 
Allah tu maha mengetahui ape yg anda buat. memang lah anda solat xpenah tinggal.
tapi xsemestinye anda boleh lepas dari pandanganNye.
cukup2 lah tu tabur fitnah merata2 tempat. cukup2 lah tu saman menyaman.
baik anda simpan duit tu untuk mase depan anak2 anda yg berpelajaran tu.

Yg saye xfaham kenape lah org yg dengar cerita2 dia boleh percaye dgn semua 
dia cakap. yg dengar tu pon same lah mcm dia. xbetol.
xfaham dgn org macam tu. bilalah nak berubah.
ingat umur anda tu dah nak dekat 60thn. tapi perangai macam budak2.
malulah sikit pada kami dan cucu anda. kadang2 anda memalukan diri anda sendiri
dgn perangai2 anda yg macam budak2 and macam org pelajaran.
Ingatlah rumah dah kate pergi, kubur kate mari.
walaupon anda rase anda lambat lagi mati, muda lagi lah konon
tapi ajal tetap menanti xkire mase. cukuplah tu menfitnah org.

tiada kene mengena antara yg edup atau yg sudah mati
sekian,
echarahman






Thank's Darling's!!jangan lupa comment ok!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...